Campus Kompas > Campus Kompas Secundair Onderwijs Wetteren > Blog > Behind the scenes met Liesbeth

Behind the scenes met Liesbeth

Liesbeth werkt sinds dit jaar in ons team als leerkrachte niet-confessionele zedenleer. Het leek ons dan ook leuk om haar eens aan het woord te laten voor enkele korte vraagjes.

Wat sprak je aan om te werken in Campus Kompas?

Ik wou graag niet-confessionele zedenleer geven in het secundair onderwijs. Op de school kende ik al enkele leerkrachten. Zij waren heel enthousiast over de sfeer. Aangezien ze al enkele jaren aan het werk waren, konden ze zich allicht ook goed vinden in de visie van de school. Nadat ik zelf de visie had bekeken, kon ook ik daar inkomen. Er gaat veel aandacht naar een open, sociale en behulpzame sfeer, en de school is ook niet bang van veranderingen die de betrokkenheid kunnen bevorderen.

 Zoals iedereen weet is het een speciaal jaar geweest, zeker om als nieuwe leerkracht op een school te werken, hoe ervaar jij dat?

Als nieuwe leerkracht is het sowieso altijd al speciaal. Nieuwe school, nieuwe leerlingen, nieuwe leerkrachten, nieuwe omgeving. Het is heel wat om je bij aan te passen. Het voorbije jaar was een bijkomende uitdaging, voor iedereen. Waar de samenwerking goed zit is echter veel mogelijk. Dat is in de voorbije maanden steeds weer gebleken.

De start op Campus Kompas is voor mij heel positief geweest. Ik voelde er mij meteen thuis en dat is zo gebleven. De collega’s zijn heel toegankelijk, het contact met de leerlingen boeiend. Ik voelde mij welkom op de school. Positief is ook dat er ruimte wordt gegeven om bij te leren. Het helpt allemaal om er graag te werken en nadien met een warm gevoel naar huis te gaan.

Merk je een verschil in je rol, als leerkracht niet-conventionele zedenleer, in vergelijking met andere jaren?

Ergens is het moeilijk te vergelijken. Ik heb op verschillende scholen les gegeven. Iedere school is wel een beetje anders. Door de omstandigheden heb ik dit jaar voornamelijk online taken gegeven in de klas. Het kon moeilijk anders. Alle levensbeschouwingen zaten immers samen. Dat was een gevolg van het befaamde bubbel-systeem. Het maakte dat de leerlingen meer individueel bezig waren. Een voordeel was dat tijd kon worden genomen om meer individuele aandacht te geven. Zo heb ik ze buiten de groepsdruk om meer als persoon leren kennen. Voor levensbeschouwelijke vorming is dat niet zonder belang.

Wat heb je al bijgeleerd door te werken op onze Campus?

Van hoeveel waarde openheid en behulpzaamheid onder collega’s wel is. Dat staat vast. Het geeft veel energie. Je gaat met plezier aan het werk en dat straalt ook uit naar de leerlingen. 

Wat is de boodschap die jij de leerlingen van Campus Kompas nog wil meegeven?

Ik vind dat de leerlingen zich dit jaar al heel sterk hebben gehouden. Het was nochtans niet gemakkelijk. Niet voor de leerlingen, niet voor de leerkrachten, niet voor de school, niet voor de ouders. De flexibiliteit die aan de dag werd gelegd, ook door de leerlingen, heeft indruk gemaakt. Ondanks alles hebben ze iedere dag opnieuw geprobeerd er het beste van te maken. Ze zijn dat blijven doen. Levensbeschouwelijke vorming en wat mijn vak betreft, niet-confessionele zedenleer, kan er hopelijk toe bijdragen om de verwarrende Corona-ervaringen in een wat breder kader te plaatsen en op een goede manier te verwerken in gesprek en samenwerking met elkaar.