Op dinsdag 17 september kropen de leerlingen van het 5e jaar doorstroom en dubbele
finaliteit op Campus Kompas in de huid van historische diplomaten tijdens een
didactisch spel rond het Congres van Wenen. Deze activiteit, die onderdeel was van
hun lessen geschiedenis en burgerschap, bood hen een boeiende inkijk in de
ingewikkelde wereld van internationale betrekkingen en machtsverhoudingen in het
Europa van de 19e eeuw.
Het spel werd opgebouwd rond de belangrijke diplomatieke onderhandelingen die
volgden op de val van Napoleon in 1815. Elke leerling vertegenwoordigde een
historisch personage, zoals Klemens von Metternich, tsaar Alexander I of de Franse
diplomaat Talleyrand, en kreeg de taak om de belangen van zijn of haar land te
verdedigen. Door samen te werken, te onderhandelen en compromissen te sluiten,
probeerden ze de balans van macht in Europa te herstellen en duurzame vrede te
garanderen.
Ook de leerkrachten waren erg tevreden met de resultaten van deze activiteit. “Het
spel gaf de leerlingen de kans om hun historische kennis op een actieve manier in te
zetten en tegelijkertijd hun vaardigheden in argumenteren, onderhandelen en
samenwerken te ontwikkelen,” vertelt Mevr. André.
De betrokkenheid van de leerlingen was indrukwekkend. Met enthousiasme,
creativiteit en strategisch inzicht wisten ze complexe politieke kwesties te
doorgronden. Ze leerden niet alleen over het Congres van Wenen zelf, maar ook over
de kunst van diplomatie en de dynamiek van internationale politiek. Veel leerlingen
gaven aan dat het spel hen op een interactieve en meeslepende manier nieuwe
inzichten heeft opgeleverd over de periode na de Napoleontische oorlogen.
Het was leerzame en leuke ervaring die de geschiedenis tot leven bracht in de klas.
Deze vorm van interactief leren laat zien hoe geschiedenis meer kan zijn dan alleen
feiten en data – het kan een ervaring zijn die leerlingen kritisch leert nadenken over de
wereld van vandaag.
De leerkrachten kijken ernaar uit om in de toekomst meer van zulke boeiende
activiteiten te organiseren!
