Wat?
Leerlingen van de arbeidsmarktfinaliteit voorbereiden op het hoger onderwijs (PBA of graduaat).
Doel?
- ambitie aanwakkeren om studies in het hoger onderwijs aan te vatten
- zicht krijgen op eigen talenten om een juiste studiekeuze te kunnen maken
Hoe?
- aangepast traject op maat op basis van vooropleiding en toekomstig traject
- bijwerken van algemene vakken
- van schoolcontext naar het maatschappelijk leven via projectwerk, stages, vrijwilligerswerk, enz.
- mogelijke samenwerking met het hoger onderwijs: volgen van hoorcolleges, inkijken van cursussen, …
- clustering van vakken om zo gedifferentieerd mogelijk te kunnen werken
- beperken van instructiemomenten om meer tijd vrij te maken voor zelfstandige verwerking van de leerstof (opbouwend doorheen het jaar)
- weekplanning met opdrachten in Google Classroom die leerlingen in een bepaalde periode moeten afwerken
- wekelijks 3 uur trajectbegeleiding:
- de werking van het hoger onderwijs toelichten
- begeleiding bij het maken van een goede studiekeuze
- onderwijsleerbegeleiding: studiemethode, studiehouding
- begeleiden bij het afwerken van opdrachten en projecten
- individuele coachingsgesprekken
- evaluatie aansluitend bij het hoger onderwijs (permanente evaluatie, portfolio, examen, …).
Voorwaarden tot inschrijving
- leerlingen die in 6 BSO hun getuigschrift hebben behaald of leerlingen die na het 7de specialisatiejaar hun diploma secundair onderwijs hebben behaald
- intakegesprek: motivatie om te starten in het hoger onderwijs
Lestabel

[1] De keuze voor Frans of Engels wordt gemaakt in functie van de noden en doorstroom van de leerling
Omdat we deze opleiding op een flexibele manier aanbieden, is het aantal lestijden dat vermeld staat per cluster louter richtinggevend en bijgevolg niet bindend.