Campus Kompas > Campus Kompas Secundair Onderwijs Wetteren > Blog > The student becomes the teacher

The student becomes the teacher

Ooit zat hij achter de klasbanken bij mevrouw Fack, sinds dit schooljaar zijn ze collega’s. We dachten dat dit een ideaal moment was om onze twee biologen eens samen te zetten voor een interview.

Nikolai, wat herinner je nog van de lessen van mevrouw Fack?

Ik herinner me voornamelijk de passie en het enthousiasme waarmee mevrouw Fack voor de klas stond. Het wakkerde mijn interesse voor biologie aan waardoor ik iedere les zin had om meer bij te leren en meer te weten te komen. Mevrouw Fack kon de onderwerpen zeer duidelijk en stapsgewijs aanbrengen. Tijdens mijn studies heb ik vaak gretig gebruik gemaakt van notities die ik tijdens de lessen biologie had gemaakt.

Eveline, wat weet je nog over Nikolai als leerling?

Even terug in de tijd gaan 😉 Nikolai heb ik altijd een heel aangename leerling gevonden en dat zeg ik nu niet om op een goed blaadje te staan, maar omdat het echt zo was. Hij zat ook in een heel toffe klas. Ik ging altijd met plezier naar de biologie-lessen van deze groep. Nikolai had ook het profiel van een echte wetenschapper. En hij was ook wel een heel geïnteresseerde leerling. Ik denk zelfs dat ik hem nooit een opmerking heb moeten geven, een voorbeeld-leerling dus!

Wat sprak jullie aan om biologie te geven?

E: Omdat het het meest interessante vak is natuurlijk! De wetenschapsmicrobe zat er bij mij al van kleins af in. En de thema’s uit de biologie spreken mij het meest aan, zoals: erfelijkheid, biotechnologie, evolutie, microscopie, celleer, voortplanting, de natuur, het menselijk lichaam, … Je moet maar eens nagaan hoe magisch alles in elkaar zit? Wonderlijk mooi!

N: Het biomedische en microbiologische deel van biologie sprak me het meest aan. Te weten komen hoe verschillende organismen in elkaar zitten en welke processen hen in leven houden vind ik enorm fascinerend! Organismen zijn enorm complex en ik vind het wonderlijk hoe alles in evenwicht is als alle processen en onderdelen perfect samenwerken.

Eveline, welke tips wil je je nieuwe collega meegeven?

Blijf vooral jezelf! Dan komt alles goed 😉 We hebben een goede teamwerking binnen ons Team STEM, dus als je vragen hebt, kan je altijd bij ons terecht!  

Vraag van Eveline voor Nicolai: Wat heeft jou geïnspireerd om voor biologie te kiezen?

Mijn interesse voor biologie is doorheen de jaren gegroeid. In het begin van de 2de graad ging mijn interesse voornamelijk naar chemie. Pas op het einde van de 2de graad en in de 3de graad begon mijn belangstelling voor biologie te groeien. Dit kwam deels door de onderwerpen die me meer interesseerden maar ook zeker door de inspirerende manier van lesgeven die mevrouw Fack steeds aan de dag bracht. Toen ik in het begin van de lerarenopleiding mijn vakkencombinatie moest kiezen dacht ik meteen aan biologie. Daarna keek ik pas naar andere vakken die ik met biologie kon combineren en ben ik voor mijn tweede vak uiteindelijk bij zedenleer uitgekomen.

Vraag van Nicolai voor Eveline: Denk je dat een aspect van jouw klaspraktijk leerlingen extra inspireert om leerkracht te worden in 1 van jouw vakken?

Ik probeer in ieder geval mijn liefde voor biologie zoveel mogelijk door te geven aan mijn leerlingen. Ik ga hierbij zoveel mogelijk op zoek naar toepassingen in de leefwereld van de leerlingen. Ik probeer mijn leerlingen ook zoveel mogelijk  ‘biologische weetjes’ mee te geven of zaken die ze in het dagelijks leven nog nodig kunnen hebben. En dat wordt wel  geapprecieerd. En als het een leerling zou inspireren om biologie te studeren of een ander wetenschapsvak dan is mijn missie geslaagd!